10. Toukokuuta 2016

Asiakaspalvelu on merkittävä myyntikanava

Olli Salmela

Olli Salmela

olli.salmela@enirofinland.fi

Perinteisesti yritysten asiakaspalvelu mielletään olemassa olevien asiakkaiden tukipalveluksi, jonka avulla hoidetaan asiakassuhdetta, vastataan asiakkaiden kysymyksiin sekä ratkaistaan tuotteisiin ja palveluihin liittyviä ongelmia. Mutta onko yrityksessäsi koskaan mietitty asiakaspalvelua myynnin näkökulmasta? Tiesitkö, että asiakaspalvelu voi olla merkittävä lisämyynnin kanava olemassa oleville asiakkaille?

Lisää myyntiä yrityksellesi – lisäarvoa asiakkaillesi

Kun yrityksesi asiakkaat ovat yhteydessä asiakaspalveluun esimerkiksi ajanvarauksen tai laskuun liittyvän kysymyksen takia, asiakaspalvelun ammattilainen saattaa huomata asiakkaan tarpeeseen paremmin toimivan ratkaisun tai lisäpalvelun, josta olisi asiakkaalle hyötyä. Näin asiakaspalvelu voi tuottaa samalla sekä lisämyyntiä että vahvistaa asiakassuhdetta sekä -tyytyväisyyttä.

S_Kuvitus

Myös kampanjaetujen ja tarjouksien tarjoaminen asiakaspalvelun yhteydessä saattavat – mikäli ne oikeasti sopivat asiakkaalle – olla erinomainen keino hankkia lisämyyntiä. Asiakaspalvelun rooli lisämyyntikanavana olemassa olevalle asiakaskunnalle korostuu varsinkin tiukassa taloustilanteessa, jossa uusien asiakkaiden hankkiminen saattaa olla erityisten ponnistelujen takana. Uusasiakashankinta on aina kalliimpaa kuin olemassa olevien pitäminen.

Myyntihenkinen asiakaspalvelu pitää kiinni olemassa olevista, kannattavista asiakkaista

Hyvä ja oikealla tavalla myyntihenkinen asiakaspalvelu pystyy vähentämään peruutusten määrää ja parhaimmillaan myymään asiakkaille paremmin sopivia tai korvaavia tuotteita kaikenlaisissa yrityksissä. Asiakaspalvelulla onkin suuri merkitys olemassa olevien kannattavien asiakkaiden säilyttämisessä ja samalla kannattavuuden parantamisessa vähentämällä uusasiakashankintaan meneviä kuluja.

Jos yrityksesi asettaa asiakaspalvelulle myyntitavoitteita, on erinomaisen tärkeää suhteuttaa ne oikeaan kontekstiin ja laajuuteen. Asiantunteva asiakaspalvelun ammattilainen osaa huomioida asiakkaan, kuunnella tätä aidosti ja tarjota todellista lisäarvoa oikeaan tarpeeseen.

Asiakaspalvelu kasvattaa sekä verkkokaupan että kivijalan myyntiä

Hyvä asiakaspalvelu pystyy kasvattamaan sekä verkkokaupan että kivijalan myyntiä. Esimerkiksi verkkokaupassa chatin avulla voi tarjota asiakkaille apua oikeiden tuotteiden valinnassa ja ostoprosessin loppuun viemisessä. Asiakkaat saattavat tarvita varmistusta esim. toimitusaikoihin ja tällöin ostosten loppuun saattamisen tuki on myynnin kasvattamisen kannalta oleellinen asia.

Toimialoilla, joissa tavaroiden välitön saatavuus on tärkeää (esim. varaosaliikkeet, laitteet ja kodintarvikkeet, rauta- ja puutarhakaupat) chat-asiakaspalvelu pystyy varmistamaan ja ohjaamaan asiakkaan juuri oikeaan liikkeeseen, jossa tuote on saatavilla.

Kun haluat tehdä asiakaspalvelustasi myyntikanavan – me olemme siihen oikea kumppani

Meillä Sentraalissa on vahva kokemus myyntihenkisestä asiakaspalvelusta, joka tuottaa lisäarvoa asiakkaillesi ja kasvattaa yrityksesi myyntiä. Meidän kanssamme asiakaspalvelun muuttaminen myyntihenkisesti on erityisen helppo toteuttaa, sillä se on sisäänrakennettu tapamme toimia, jonka otamme käyttöön, jos yrityksesi kanssa yhdessä niin sovimme.

Ota yhteyttä!

Kiinnostaako yritystäsi myyntihenkinen asiakaspalvelu? Ota minuun yhteyttä ja kerron lisää, miten asiakaspalvelua voi hyödyntää lisämyyntikanavana.

Pyydä yhteydenottoa
Olli Salmela

Olli Salmela

Myyntipäällikkö

Puh. 029 0100123