19. Elokuuta 2019

Mediamyyjä modernin asiakastyön osaajana

Henna Sjögren

Rekrytointiasiantuntija

Eniro Finlandin Tampereen toimistollamme mediamyyjien siivessä soiva taustamusiikki luotsaa myyjämme hyviin suorituksiin. Rennon fiiliksen ytimestä löytyy yksilöllistä sinnikkyyttä, tavoitteellista asennetta ja roppakaupalla itsensä ylittämistä.

Digitaalisten palveluiden (jäljempänä DM) tiimimme sekä Tampereella että Turussa tekevät digitaalisten markkinointiratkaisujen B2B-myyntiä. Myyntisalkusta löytyy tunnettuja tuotteita ja palveluita kuten 0100100-tuoteperheemme, kotisivut, Google- ja Facebook-mainonta. Uusasiakashankintaa toteuttavia myyjiämme vastassa ovat usein yrityspäättäjät ja kilpaillun alan muut toimijat. Mitä sitten tällaista työtä tekevältä myyjältä oikein odotamme?

Alkuun korostan, että näihin tiimeihin pääset liittymään ilman vankkaa myyntityön kokemusta. Koemme, että panostuksemme alun koulutuksessa ja perehdytyksessä on riittävää edesauttamaan uutta henkilöä saavuttamaan tavoitteet, vaikka se hetken aikaa ja kärsivällisyyttä vaatisikin. Luotamme siihen, että haluat oppia ja kasvattaa osaamistasi. Se, mitä erityisesti toivomme, kiteytyy ennen kaikkea kahteen S:ään – sinnikkyyteen ja sitoutumiseen. Suorituskyvystä ja muista substantiiveista saisimme tähän helposti jatkoa, mutta kiteyttäköön nämä kaksi sen mitä peräänkuulutamme. Ei ole ylitsepääsemätöntä, eihän vain?

Myyntityömme DM:ssä tapahtuu pääasiassa puhelimessa. Vaikka puhelinmyynti ei olekaan tällä hetkellä se kuumin työmarkkinoiden houkutin, uskokaa tai älkää, tästä huolimatta yhä useampi nuori myyjänalku innostuu tehtävästä – tehtävästä, jossa pääsee todella näyttämään, miten koulunpenkiltä omaksutut opit näkyvät käytännössä. Eikä vain koulunpenkiltä, vaan myös muualta saadut ja vuosien aikana kartutetut myyntikokemukset luonnollisesti auttavat tehtävässä.


Mikä myyjän tehtävässämme sitten innostaa?

Kartoitimme mediamyynnin tiimiläisiltämme, miksi he ovat aikanaan tehtävästä innostuneet. Syitä löytyy moneksi. Erityisesti korostettiin mahdollisuutta kehittää itseään niin asiakaspalvelijana kuin sanavalmiina digimarkkinoinnin asiantuntijana. Säännöllisen työajan lisäksi myös yksinkertaisesti halu auttaa ihmisiä/yrityksiä ja mahdollisuus vaikuttaa omaan ansiotasoon nousivat vastauksissa esille.

Provisioon perustuva palkka oli luonnollisesti motivaatiotekijöiden joukossa. Muita työhön sysääviä ja sen parissa pitäviä asioita, joita myyjämme korostivat, olivat hyvä porukka ja tunne siitä, että pystyy onnistumaan. Erittäin tärkeitä asioita.


Perinteiset arvot rockkaavat

Ei tarvitse olla monitaituri tehtävässä menestymiseen. Kun tietää, mikä itseä innostaa, mitä työn haluaa itselleen antavan ja mitä itse sen eteen on valmis satsaamaan, se riittää. Myyjämme luonnehtivat vielä pyynnöstä hyvän myyjän ominaisuuksia, joihin kokevat myös itse samaistuvansa. Nämä ominaisuudet olen listannut alle kuvan muotoon. Miten on, samaistutko itse näihin kuvauksiin?

Uskomme vahvasti, että hyväksi myyjäksi pystyy kasvamaan. Siksi haluamme kannustaa jokaista myynnin tehtävästä vähääkään innostunutta tutustumaan rohkeasti toimintaamme ja liittymään mahtavaan jengiimme. Mikäli kaipaat lisätietoa tehtävien sisällöstä myyntipäällikkömme Tampereelta ja Turusta vastailevat kysymyksiisi mielellään!

Anja Linko, Turku: 040 558 7811
Miika Aaltonen, Tampere: 044 344 4442

 

#mediamyynti #moderniasiakaspalvelu #enirofinland #0100100 #myyjärekrytointi #digimarkkinointi #rekrytointi