22. Heinäkuuta 2019

Mielikuvat työnhaun suuntaviivoina – Kajaanin asiakastyön moniosaajat

Henna Sjögren

Rekrytointiasiantuntija

Tuoreena sentraalilaisena olen päässyt tutustumaan kattavasti liiketoimintaamme ympäri Suomen. Voisipa jopa sanoa, että poikkeuksellisen kattavasti laadukkaan perehdytyksen ansiosta. Eniro Finlandin yhtenäiseen perheeseen mahtuu asiakastyötä monesta eri perspektiivistä. Työskentelet sitten minun tehtäväni kaltaisessa asiantuntijatehtävässä, monipuolisessa asiakasneuvojan roolissa luomassa merkittäviä asiakaskohtaamisia tai supermyyjänä digitaalisissa markkinointiratkaisuissamme – kaikissa tarvitaan kykyä tarttua tilanteisiin ja uskallusta saattaa asiat loppuun saakka.

Työni rekrytointiasiantuntijana Eniro Finlandilla on tuoda osaajia asiakastyön äärelle ja auttaa heitä innostumaan tehtävistä, joissa pääsee näyttämään taidot loistavien asiakaskokemusten luomisessa. Asiakastyöstä kiinnostuneiden työnhakijoiden suuntaan haluamme korostaa yhteisöllistä tekemistämme ja rentoa hyvän olon ilmapiiriä, jossa töitä kuitenkin paiskitaan erityisen ahkerasti. Työnantajamielikuvalla kun on valtava vaikutus nykypäivän työnhaussa.

Nykyisessä roolissani olen lisäksi havainnut sen, että työnantajamielikuvan rinnalla yleiseen mielikuvaan organisaatiosta saattaa vaikuttaa se, mihin yrityksen liiketoiminta on historiansa aikana keskittynyt. Otetaanpa tässä kohtaa esille Kajaanin toimipisteemme.

Kajaanin monipuolinen inbound-asiakastyö

Kajaanissa liiketoimintamme on muuttunut hurjasti vuosien saatossa. Ehkä tiesittekin, että toimintamme Kajaanissa on aiemmin vahvemmin kohdentunut outbound-asiakastyöhön, eli puhelinmyyntiin. Historian saatossa toimintamme on kuitenkin muuttunut ja nykyisin kyseisellä paikkakunnalla asiakaspalvelutyömme keskittyy pääsääntöisesti inbound-asiakastyöhön eli vastaanotamme sisään saapuvia puheluita sekä palvelemme myös chat- ja sosiaalisen median kanavissa. Siinä missä aiemmin rekrytoimme puhelinmyynnistä kiinnostuneita osaajia, tänä päivänä asiakaspalvelutyön moniosaaminen, tai kiinnostus tällaisen kehittämiseen, on se mikä ratkaisee rekrytoinneissa.

Tällä hetkellä toimintamme Kajaanissa siis keskittyy monipuolisen asiakaspalvelun kehittämiseen ja edellä mainittujen uusien kasvavien asiakastyön tähtien hankintaan. Haluamme joukkoomme erilaisia persoonia, hyviä tyyppejä, joilta löytyy tahtoa kehittyä ja sitoutua yhteiseen tekemiseemme. Vaikka tällaisia mahtavia tyyppejä Kajaanin toimistoltamme jo löytyykin, haluamme kasvattaa joukkoamme entistä kattavammaksi.

Se, että emme rekrytoi Kajaaniin puhelinmyyjiä ei tarkoita sitä, ettemmekö toivoisi hakijoilta myyntihenkistä asennetta: mm. rohkeutta tarttua tilanteisiin ja innokkuutta opetella jatkuvasti jotakin uutta. Nämä ovat nimenomaan ominaisuuksia, joita haemme. Myyntihenkisyydestä puhutaan tänä päivänä erityisen paljon. Johtajatiimin ja myynnin uranuurtaja Mika D. Rubanovitschia siteeratakseni organisaation joukoissa ei voi jatkossa olla yhtään työntekijää, joka ei tuntisi itseään myyjäksi. Myyjän asennetta ja luonnetta tarvitaan kaikessa tekemisessämme eikä asiakasneuvojan työ tee tässä poikkeusta.

#rekrytointi #inbound #asiakaspalvelu #työnantajamielikuva